Rozhovor s Robertom C. Cooperom, časť prvá
Archa Pravdy v nás zanechala niekoľko otázok ohľadom mytológie, od Antikov, cez Ori až po osudy našich obľúbených postáv. V tomto veľkom, dvojčasťovom rozhovore rozpráva Robert.C.Cooper hlavne o príbehu s Ori. V prvej časti odpovedá na otázky týkajúce sa Ori a najzaujímavejších veciach ohľadom nich, takisto odpovedá na Adriu a jej vzťah k Vale, a o výzve udržať seriál pre veľké publikum. Takisto sme sa dozvedeli niečom o tom ako by vyzerala 11.sezóna, keby seriál nebol ukončený.
Gateworld: Pojmovo, Ori ako falošný bohovia boli ako goal´di na entú. Používali moc aby donútili ľudí k uctievaniu. Myslíte si, že tento aspekt vyšiel tak ako ste plánovali v posledných dvoch rokoch seriálu a vo filme? Hlavne keď sme ku koncu väčšinu času bojovali s nasledovníkmi Ori a nie s Ori samotnými?
Robert C.Cooper: Tak, to bol zámer. Pre mňa boli nasledovníci Ori veľmi zaujímavá časť. Chcel som urobiť príbeh, ktorý by bol po istej stránke ako reflexia na rozdiely medzi vierovyznaniami, ktoré vidíme v našej spoločnosti a do akých konfliktov to môže viesť.
Myslím, že ste správne určili (v review dvd Archy) to, že stargate je hlavne akčný a dobrodružný seriál. A keď do seriálu vložíme ďalšie vrstvy, od mytológie cez realistickejšie zápletky, tak sa hlavne snaží zaujať, zabaviť ľudí. Nesnažíme sa kázať.
Pre mňa boli Ori dôležitou nadstavbou v miestach, kde končila mytológia Antikov. A snažili sme sa vytvoriť nových záporákov – pretože podľa mňa sme potrebovali znovu oživiť seriál v deviatej sezóne. Rozprávali sme sa o tom čo sme nespravili. A čo sme nespravili? Nebolo by dobré keby tu bola strašidelná skupinka Antikov, ktorá sa nepridržiava nezasahovania ktorým sú Antici charakteristický. A čo ak by boli zlý? A čo ak by používali svoje vedomosti a moc pre seba?
Je to cesta stelesňovania boha, ktorú začali Goa´uldi. Lenže v skutočnosti boli len fyzický parazity vnútri človeka a používali technológiu aby ukázali svoju božskú podstatu. Avšak ak by vôbec žiadnu takúto moc nemali boli by ťažké presvedčiť ľudí aby v nich neverili?
A toto bolo zaujímavé keď sme prišli s Ori v deviatej sezóne. Veľa fanúšikov seriálu hovorilo, že seriál skončil v ôsmej sezóne a nový začal. V tomto sa fanúšikovia dosť rozdeľujú. Niektorý ľudia milujú deviatu a desiatu sezónu a niektorý si myslia, že seriál skutočne skončil v ôsmej sezóne a všetko ďalej bol len dôsledok predošlých ôsmych sezón.
Myslím si, že sme dostali možnosť pokračovať, urobiť seriál pod hlavičkou sg1 , alebo nie. Bavili sme sa aj o možnosti premenovania seriálu, obnovenia ho či vytvorenia nového seriálu. Avšak po všetkých debatách, hlavne so štúdiom sme chceli ostať ako sg1. Takže nakoniec sme iba vynovili seriál.
A snažili sme sa záporákov ukázať v novom smere, na inej priečke, urobiť to viac dobrodružné. Pretože v posledných sériách sme mali pocit, že naši vyhrajú všetko. A preto sme chceli vytvoriť niekoho, s kým, bude ťažké sa porátať.
Niektorý ľudia mali isté očakávania ohľadom vysporiadania s Ori. Avšak bohovia samotný neboli nikdy pre mňa dôležitým faktom, hlavne pre to aký boli silný. Ako by s nimi mohli ľudia bojovať? A ako by boli ovplyvnený? Zdalo sa mi oveľa zaujímavejšie určenie toho kto má pravdu a to vyústilo ku konfliktu. A to je podľa mňa zaujímavé, hlavne v podmienkach aké má scifi.
GW: Pokiaľ viete aj s reakcií fanúšikov, späť k príbehu Ori vyzerá to trochu divne, že Ori boli taký exkluzívny, v skutočnosti sme ich nevideli, iba trochu na Celestuse a v epizóde Crusade keď Vala otehotnela.
RCC: Áno. A pokiaľ sa pozriete na hocijaké náboženstvo v histórií ľudstva, tak žiadne nikdy nebolo odkryté, nie je moc interakcie božstva s veriacimi. Je tu veľa interakcie neskorších písomností od ľudí, ktorý nasledujú dané náboženstvo. Ale vždy je tu ten mysteriózny aspekt a kvalita viery a vášne, ktorú to vyvoláva. A to je pre mňa zaujímavý aspekt, aj v príbehu.
Nikde sa nehovorí, že sme nestretli ori, alebo že sme nezistili čo sú zač. Ale takisto mytológia stargate držala aj Antikov trochu obďaleč. A hlavne preto, lebo seriál je hlavne o nás. Nie je o nich. Je o ľuďom, ktorý sa dostávajú do tohto nepreskúmaného, fantastického sveta.
Ak dostanete na všetko odpoveď, nikdy nebudete chcieť toho vidieť a vedieť viac.
GW: Myslím si, že odkedy sa Daniel vrátil v siedmej sezóne, tak odvtedy sa dostali Antikovia viac na pľac. A mám v hlave scénu – niečo ako stretnutie povznesených bytostí, ktoré sa konečne odhalili.
Inak ako v epizóde 8x18 Threads, nikdy sme Antikov nevideli v ich vlastnom prostredí. Videli sme mladého Orlina (The Fourth Horseman), videli sme Danielove odhalenia ohľadom Merlinovej minulosti. Mohli by ste nám porozprávať o vašom rozhodnutí predstaviť Antikov cez Morgaine v Arche Pravdy, radšej ako ich skutočne ukázať.
RCC: Viete, je to ako keby ste sa niekoho spýtali, „ako vyzerá božia tvár?“. Ak sa spýtate rôznych ľudí, dostanete rôzne odpovede. Pokiaľ nakreslíte obrázok, je to menej zaujímavé. Zistil som, že pokiaľ dávate ľuďom opis ako niečo vyzerá, je to oveľa menej zaujímavé ako keď si to sami predstavujú.
A ako niektoré aspekty seriálu - chceli sme povedať príbeh, chceli sme urobiť istý vývoj postáv, ktoré sledujeme a ktoré sú zaujímavé. Avšak niektoré aspekty seriálu sú ako filmy o príšerách, ktoré sú oveľa zaujímavejšie, pokiaľ príšeru nevidíte.
GW: Takže ste chceli udržať mysterióznosť.
RCC: Áno. Antikovia sú vždycky tam niekde hore na mystickom, magickom a mocnom mieste, to ich skoro robí spravodlivosťou. A mám pocit ako keby to usadilo hlavnú myšlienku toho kto sú a kde sú. Takže keď sme ich pár krát oba trochu predstavili boli veľmi jednoduchý, reprezentatívny ľudia – zazerajúce osoby ako osoby pri večeri (v epizóde Threads).
Myslím si, že to bolo niekde iné, niekde sme sa snažili niečo ukázať a všetko sa zrútilo, pretože každý hneď zistil čo ako vyzerá. To je podľa mňa tiež jedno z dobrodružstiev byť človekom, nemať na všetko odpovede, ísť do mysteriózneho vesmíru a preskúmavať.
Niektorý ľudia chcú vedieť všetko, všetko dostanú a sú znepokojený keď príbeh v sebe nemá na všetko odpoveď. Ale takýto príbeh by som nikdy nenapísal. Nikdy by som nenapísal príbeh, ktorý má na všetko odpoveď. To je podľa mňa úplne nezaujímavé.
GW: Plánovali ste vždycky koniec Adrie takýto, s tým, že preberie všetku moc ori? Bol jej vzťah s matkou niečo čo bolo splatiteľné?
RCC: Hádam, že vzťah bol viac pre ako pre Adiu, vytvoril som Archu pre Valu. Keď sme prvý krát priviedli Valu do tímu, pozreli sme sa na jej postavu a povedali, „ Tak, prečo máme radi Valu? Prečo je zaujímavá?“, je to preto, lebo je trochu ničomník. Nie je tímový hráč. A pokiaľ z nej chcete spraviť časť tímu a stále chcete zachovať postatu jej postavy ... tak sme vytvorili Adriu, jej dcéru – a urobili sme Valu s časti zodpovednou za to čo sa deje a dali jej motiváciu byť hrdinkou.
Vyvinulo sa to do celkom zaujímavé vzťahu medzi matkou a dcérou. Ale najprv to bolo o tom ako sa s tým vysporiada postava Vali v kontexte s celým príbehom.
GW: To bol dobrý zámer zmäkčovať postavu Valy, zvlášť od jej predstavenia v ôsmej sérii ("Prometheus Unbound"), cez jej rodinné vzťahy s Adriou a Tominom. Jej manželstvo s Tominom, podľa toho čo som videl, bolo veľmi prínosné pre oboch. A vyzeralo to, že sa stále navzájom ľúbia.
RCC: Áno. A toto vychádzalo z toho, že som chcel určitým spôsobom poľudštiť ľudí, ktorý veria inakším spôsobom ako my. Nechceli sme z nich, aby boli len rozprávkové zlé bytosti, ktoré neveria v správnu vec. Chcel som aby z nich boli ľudské bytosti, a chcel som aby ste pochopili a videli prečo robia tie veci, ktoré robili. A to zas bolo veľmi zaujímavé pre mňa.
GW: Tominova postava bola vhodná pre toto.
Tomin (Tim Guinee) sa postavil tvárou v tvár Priorovi, ktorý mu navždy zmenil jeho život. Zo Stargate: The Ark of Truth.
RCC: Tim Guinee je patrične senzačný herec, ktorý ihneď vytvára pocit ľudskosti a empatie aj keď je masový vrah. Myslím si, že to je veľmi zaujímavé.
Myslím si, že keď sme sa rozhodli, že seriál nebude pokračovať po ukončení desiatej série, a sme spravili časť v ktorej sa Adria povzniesla, a v tom to momente boli indície , že Merlinova zbraň fungovala, Ori boli zničený ale Adria sa stala niečo ako "Nad-Ori" – jediná osoba získala všetku moc a stala sa tak hlavná zlá postava, s ktorou sme mali zámer vo filme.
Naneštastie, prajem si aby tu nebol prípad, že v mnohom je často tvorivý proces ovplyvňovaný okolnosťami z reálneho sveta. V postate sme mali svoj plán ale Morena Baccarin mala pre nás len jeden voľný deň.
GW: Ou, wau.
RCC: Mal som scénu v ktorej bola ona a Julian Sands ("The Doci"), a celý team. Nanešťastie tu nebol žiaden spôsob ako to spraviť. A tak som vedel, že som mohol s ňou napísať len určitý počet scén. Mohol som si vybrať len jednu z možností: Aby nebola vo filme alebo ju mať vo filme, v ktorom už bola nasadená. A ja som si vybral druhú možnosť. Pomyslel som si: Chcem postavu a chcem mať herečku vo filme.
Ale dôvod, že nehrala žiadnu väčšiu časť je, že som vedel, že môžem s ňou natočiť len 6 strán materiálu.
GW: Dobre, to bude dlhé vysvetľovanie. Myslím si že ste povedal v DVD komentári, že scény s Valou boli natočené o 3 alebo o 4 nadránom. A Herečka Morena Baccarin ("Adria") natočila všetky svoje scény do filmu len za jeden deň.
RCC: Áno bola to piatková noc. Mala naplánované ďalšie záväzky v sobotu – mala chytiť lietadlo. Priletela neskoro v noci vo štvrtok. Toto sú záležitosti, ktoré sú trošku mimo moju kontrolu. Môžete spraviť rozhodnutie počas procesu, ktoré bude mať nevyhnutne následky na filme. A robíte všetko preto aby ste sa správne rozhodli.
Ale nie je to tak vždy od začiatku. Nie je to tak ako si to predstavujete, že film je najlepší možný variant, keď máte dostatok peňazí a môžete vytvoriť hocičo, čo si len predstavíte. Ale takto to nefunguje. Máte rozpočet na výrobu a hneď viete, koľko dní máte na to.
Ľudia okomentovali, že boli sklamaný z toho, že tento film je taký krátky ako je. Tak, keď máte 18 dní na natočenie niečoho, čo je matematická rovnica. Maximálne môžete natočiť 6 až 8 strán za deň. Podobné filmy sa točia jedna strana za deň. My sme točili 6,7,8 strán za deň aby sme to všetko stihli.
Môžete si to vyrátať. Najviac, čo môžete natočiť je 8 strán a aj tak to môžu byť scény bez akcie. Len samé dialógové scény.
GW: Potom koľko je v strihárni poschodí ?
RCC: Nie veľa. Je tu len pár scén. Je zaujímavé , že existuje TV verzia, ktorá je o 4 a pol minúty kratšia. Pretože film vyšiel najskôr na DVD, tak to čo vidíte je režisérska verzia. A potom keď to ide do TV, je to v podstate trošku kratšie a chýbajú niektoré scény.
Táto verzia obsahuje skoro všetko. Bolo tam zopár scén, ktoré nič nemenia na deji a sú zbytočné. Napíšete niečo a niekedy sa kryjú scény navzájom. Toto spôsobuje naťahovanie filmu.
GW: Keď sa obzriete na večeru s fanúšikmi, myslíte, že ak by ste mali viac času a neobmedzený rozpočet, zmenili by ste niečo?
RCC: Zmenil by som všetko (smiech). Vlastne to čo robí Archu pravdy Archou je to, že je to vlastne posledná kapitola deviatej a desiatej série. Ak by sme v skutočnosti mali väčší rozpočet, určite by sme dostali podmienku, aby sme ten film spravili prístupnejší širšiemu publiku. A vtedy by to možno tak dobre nenadväzovalo na seriál ako to nadväzuje teraz.
Myslím, že ten film je taký aký je, lebo bol pôvodne produkovaný ako DVD film.
GW: Keď ste pracovali na posledných rokoch SG-1, ako ste predpokladali, že sa príbeh s Ori vyvinie? Pokračoval by seriál jedenástou či dvanástou sériou keby sa veci vyvinuli čo len trošku inak?
RCC: Určite. Myslím, že hľadanie Archy by sa stalo ústredným motívom jedenástej série. Môžete si vytvoriť paralelu so Svätým Grálom (Sangraal) v deviatej a desiatej sérii: na konci deviatej série uvediete nápad s Merlinovou zbraňou a potom trvá tak 15 epizód než sa sa dostanete do bodu, kde ju máme a používame. Takto by pravdepodobne vyzerala jedenásta séria s Archou pravdy.
A určite by časom do toho pribudli nejaké detaily. Ale nie je to tak, že ja mám niekde tie odpovede a že viem niečo čo ľudia nevedia. Nezašli sme tak ďaleko, aby sme tie nápady rozvíjali. Prišlo by na ne až podľa toho ako by sa seriál vyvíjal a ako by vyzerali jednotlivé epizódy.
GW: Takže keď ste prvýkrát prišli s nápadom o Ori na začiatku deviatej série, nepovedali ste si: "Á tak toto bude príbeh na tri roky, alebo na päť rokov?"
RCC: Nie. Takto to vlastne nikdy nerobíme. A myslím, že to je to čo robí Stargate úspešným seriálom, to, že máme stále otvorené dvere. Aj keď odpovedáme na otázky, aj keď nadväzujeme jednotlivé motívy, stále tam máme čoho sa chytiť.
GW: Príbeh ostáva veľmi pružný.
RCC: Áno. Stále sú tam nové veci, ktoré treba objavovať. Skvelá vec je, že ďalší týždeň môžete znovu prejsť bránou a objaviť niečo nové. Vždy som si myslel, že najlepšie je, ak uspokojíme dlhodobých divákov s nejakým odhalením v rozrozprávanom príbehu ale tiež v ňom udržať dynamiku a vyťahovať ďalšie aspekty mytológie.
Myslím, že Atlantis nás v tomto nasleduje - je to zábavné, pretože veľa seriálov netrvá dlhšie ako jeden dva roky. Povedať, že seriál bude mať tri roky, pred tým než sa príbeh začne vôbec rozvíjať a zamotávať je možno neférové. Ale pre rozprávača príbehu je to určite zaujímavejšie, keď má podklad z ktorého môže vychádzať a zrazu má všetky tie aspekty vesmíru, ktoré môže zakomponovať do príbehu.
GW: Dosť ma dostalo, keď som rozmýšľal o tom, že: " SG-1 išla 10 rokov a príbeh s Ori je len jednou pätinou z toho všetkého." Keď som si pozrel pokračovanie na DVD, zdá sa mi, že je to obrovský a úplný príbeh.
RCC: Áno je to super. Keď to robíte a snažíte sa zo všetkých síl, aby ste dokončili ďalšiu epizódu. Rozmýšľate o celkovom veľkom obraze, ale snažíte sa týždeň čo týždeň prísť aj s dobrými príbehmi. A len keď získate nejakú perspektívu a obzriete sa dozadu, vidíte či to naozaj funguje ako jeden príbeh alebo nie.
Bolo zábavné spraviť si takú chvíľku retrospektívy, pretože to dalo človeku pocit, že je to jeden obrovský príbeh. A to bolo uspokojujúce.
Trochu to odrádza, pretože chcete, aby seriál bol prístupný. Chcete, aby ho ľudia mohli pozerať a užívať si ho. A je to vždy boj, rozhodnúť sa medzi ľuďmi,ktorí videli každú jednu epizódu a sledovali ich veľmi pozorne a medzi ľuďmi, ktorí to len okukujú, a ktorí, ako si myslím, môžu byť ohúrení množstvom informácií, ktoré sa dozvedajú v Arche, aby sa príbeh uzavrel.
Rozhovor je preložený a upravený z Gateworld.net
Preložili: Mystic, Jonas a Geto.